Bij het onderwerp merkenrecht zul je al snel denken aan het registreren van bedrijfsnamen en het vastleggen van merknamen, maar ook in de muziekindustrie speelt merkenrecht sinds jaar en dag al een belangrijke rol. Vooral wanneer je een nieuw festivalconcept wilt lanceren is het essentieel om je merk te registreren. Brian Bout, directeur van festivalorganisator UDC Events, vertelt er graag meer over.
’Een mooie naam laten we direct als merk vastleggen’
Volgens Brian Bout is het Nederlandse festivallandschap behoorlijk veranderd sinds de jaren ’90, waarbij vooral het complexe merkenrecht in de loop der jaren steeds meer een rol is gaan spelen. De Noord-Hollander heeft met zijn UDC Events bekende festivals als Dance Valley, Dutch Valley en Ground Zero in zijn portefeuille staan. “Hoeveel merknamen we in al die jaren hebben laten registreren? Oei, dat zijn er nogal wat!”, lacht Brian Bout. “Ik denk dat we op dit moment zo’n 25 merknamen geregistreerd hebben, maar om eerlijk te zijn weet ik het precieze aantal niet.”
“Een paar jaar geleden organiseerde UDC Events namelijk nog veel meer festivals dan op dit moment, en ook de merknamen van die niet meer bestaande evenementen hebben we nog in ons bezit. Bovendien komt het zo nu en dan nog voor dat, vaak geheel toevallig, een mooie naam bij ons te binnen schiet. Deze laten we dan direct als merk vastleggen, want je weet maar nooit wat dit in de toekomst kan opleveren. Wie weet groeit er ooit wel een nieuw festivalconcept uit.”
’Toen we in de jaren ’90 begonnen waren we zo groen als gras’
Merkenrecht- en registratie zijn voor Brian Bout al jarenlang onlosmakelijk verbonden aan zijn werkzaamheden als festivalorganisator. “Dat was in de beginjaren van UDC echter wel anders, moet ik heel eerlijk toegeven. In het begin deden we dat niet bepaald netjes. We waren tijdens de start in de jaren ’90 zo groen als gras. We hadden totaal geen idee van het feit dat merken vastgelegd en beschermd moesten worden. Bovendien waren er nogal wat cowboys die mee wilden profiteren van ons succes. Hierdoor ontstonden festivals met eenzelfde of soortgelijke naam.”
“Na een aantal jaren waren er behoorlijk wat partijen die inbreuk op onze merknamen maakten, terwijl we als UDC enorm veel geld, moeite en tijd in deze concepten gestoken hadden. Dat was voor ons het moment om een advocaat in te schakelen. Hij verwees ons al snel naar merkenbedrijf De Merkenman (inmiddels Markeys, red.) Hoe raar het ook is om te zeggen, maar eigenlijk realiseerden we ons op dat moment pas hoe belangrijk merkregistratie is. Wanneer je dit niet doet, heb je namelijk geen poot om op te staan.”
’Bij inbreuk op onze merknamen krijgen we razendsnel een signaleringsmail’
De actieve merknamen van UDC Events worden momenteel door Markeys bewaakt. “Zo houden we zicht op het feit of anderen er niet vandoor gaan met onze merknamen. Wanneer een partij inbreuk op één van onze merknamen maakt, krijgen we razendsnel een signaleringsmail. Vervolgens overleggen we of we actie ondernemen en zo ja, op welke manier. Hebben we besloten er daadwerkelijk werk van te maken? Dan neemt Markeys contact op met de partij in kwestie en wordt er onderhandeld. Dit is in de meeste gevallen gelukkig genoeg. En zo niet, dan verzinnen we samen een strategie om de kwestie alsnog opgelost te krijgen.”
“Het is al meerdere keren gebeurd dat andere partijen inbreuk maakten op onze merknamen”, vervolgt de Noord-Hollander. “Een voorbeeld hiervan is dat we ooit een geschil hadden tussen ons festival Dance Valley en een ander dancefestival, Indian Valley. Onder begeleiding van ons merkenbureau kwam deze zaak helaas voor de rechter. Gelukkig werden wij in het gelijk gesteld, dat was een behoorlijke opluchting. Een ander voorbeeld is een kermisattractie met de naam D-Valley, die in onze ogen mogelijk onterecht aan Dance Valley gelinkt zou kunnen worden. De kermisexploitant was zich van geen kwaad bewust en had nooit verkeerde intenties, waardoor hij voor een andere naam koos. In de meeste gevallen kom je er gelukkig gewoon uit zonder rechterlijke tussenkomst.
’Even Googelen of Facebooken is niet voldoende’
Of Brian Bout met zijn UDC Events weleens de fout in is gegaan? “Helaas is het andersom ook wel eens voorgekomen”, aldus de UDC-directeur. “Zo waren wij ooit bezig met evenementenlocatie de Ferro Dome, die vroeger de Ferro fabriek heette. Wij wilden de naam Ferro Dome laten registreren, maar toen trok Ferro aan de bel en lieten ze weten niet akkoord te gaan met het gebruik van deze naam. Ze lieten ons weten dat we inbreuk op hun merk maakten. Terugblikkend kun je gerust zeggen dat we een koekje van eigen deeg kregen”, aldus een lachende Brian Bout.
Tot een gang naar de rechter is het gelukkig nooit gekomen met deze partij. “We hebben een tussenoplossing kunnen vinden. Wij zouden de naam ‘Ferro Dome’ in de klasse Muziek & Entertainment registeren. Zo kon het gelukkig dus ook. Sowieso ben ik van mening dat het een eer is om de oorspronkelijke naam intact te houden.” Of Brian Bout nog tips heeft voor startende ondernemers in de muziek- en evenementenbranche? “Onderzoek eerst of je merk al in gebruik is of niet, zo voorkom je veel geld en leed. Doe dit ook zeker niet zelf, want even Googelen of Facebooken is niet voldoende. Het merkenrecht is dusdanig complex dat je het onderzoek beter kunt overlaten aan specialisten in dit vakgebied.”